Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Internet w pociągach: Czy przewoźnicy sięgną po Starlink?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Internet w pociągach: Czy przewoźnicy sięgną po Starlink?
fot. PKP Intercity
Wielu przewoźników pasażerskich interesuje się rozwiązaniami mogącymi poprawić jakość Internetu na pokładach pociągów. Część z nich prowadzi rozmowy z firmą oferującą technologię opartą o sieć satelitów Starlink – ujawnia jej przedstawiciel. Najbardziej zaawansowane są prace ze spółką PKP Intercity, która przeprowadziła już pierwsze testy.

Jak pisaliśmy na początku miesiąca, PKP Intercity przeprowadziły testy z wykorzystaniem routerów wielomodemowych z dostępem do Internetu poprzez sieć satelitów Starlink. Wyniki przeprowadzonych na pokładzie elektrycznego zespołu trakcyjnego ED160 Flirt prób były obiecujące, jednak decyzja o ewentualnym wdrożeniu oraz o jego zakresie ma dopiero zapaść.

– Testy były naszą wspólną inicjatywą z PKP Intercity – informuje Rafał Jankowski z firmy ACO Solutions, partnera przewoźnika w tym przedsięwzięciu. Współpraca z państwową spółką kolejową zaczęła się od wdrożenia routerów multi-SIM firmy Peplink, które zapewniają niezrywalny dostęp do Internetu w pociągu dla pasażerów w każdej lokalizacji. – Po wdrożeniu technologii Peplink, która zapewnia obecnie łączność w taborze w oparciu o sieć GSM, zależało nam, aby pójść krok dalej i porównać, jakie możliwość daje Internet Starlink – wyjaśnia nasz rozmówca.

Próby przeprowadzono w połowie lutego na trzech trasach: Warszawa – Miechów, Miechów – Tczew i Tczew – Warszawa. Ich celem było określenie stabilności działania połączenia przy prędkości 160 km/h i sprawdzenie wpływu na połączenie podczas przejazdu pod wiatami, mostami i wiaduktami. Organizatorzy chcieli też zbadać jakość połączenia w zróżnicowanym terenie (w miastach, terenach zurbanizowanych, lasach, wśród pól czy w wąwozach). Celem było też porównanie stabilności i wydajności Internetu Starlink z Internetem GSM w miejscach, gdzie zasięg operatorów telekomunikacyjnych był ograniczony lub niedostępny, i zbadanie jakości połączenia w wyniku połączenia sieci GSM oraz Internetu Starlink.

Łącze satelitarne okazało się znacznie pewniejsze: najwyższa jakość sygnału była dostępna przez 54,5% czasu podróży, podczas gdy w przypadku sygnału GSM – tylko przez 18,6%. Tylko przez 5,5% czasu jakość sygnału była zła lub bardzo zła (dla GSM – 15%).

Jakie wnioski płyną z dotychczasowych testów? – Uzyskane wyniki, choć liczby wskazują na przewagę technologii od SpaceX, nie są jednoznaczne ze zwycięstwem Starlinka nad siecią GSM – zastrzega firma. Najlepsze rezultaty na całej trasie przejazdu typowego pociągu dalekobieżnego, przemierzającego zróżnicowane tereny, może dać połączenie obu rozwiązań.

– Dla stabilnego i wydajnego działania Internetu w pędzącym 160 km/h pociągu wystarczy wielomodemowy router Peplink, który jest zdolny do zagregowania przepustowości wszystkich dostępnych operatorów telekomunikacyjnych na szlaku. Dzięki opatentowanej technologii możemy zamienić trzy niskiej jakości sygnały (wolne przepustowości) w jedno, szybkie źródło Internetu. Są jednak wciąż miejsca w Polsce, w których zasięgu stacji BTS nie ma wcale lub jest znikomy. W takich sytuacjach Starlink staje się niezbędny, aby utrzymać połączenie dla działania krytycznych systemów lub w celu zwiększenia przepustowości łącza – czytamy w podsumowaniu badania.

– Starlink wykorzystywany jest w kolejach zagranicznych, zarówno w Europie, jak i w USA – podkreśla przedstawiciel ACO Solutions. Firma podkreśla, że dostępność Internetu na pokładzie pociągów PKP Intercity wciąż się poprawia. – Dostrzegamy, że temat ten jest niezwykle istotny dla przewoźnika. Zapewnienie łączności na potrzeby operacyjne oraz dla komfortu podróżujących pasażerów jest kluczowe w dzisiejszych czasach. Z podziwem patrzymy, jak stabilność i przepustowość łączy wciąż rośnie, między innymi dzięki technologii Peplink – mówi Jankowski.

Jak ujawnia, ACO Solutions rozmawia o współpracy w tym zakresie także z innymi przewoźnikami kolejowymi. – Obecnie jesteśmy w trakcie zaawansowanych rozmów i planowania testów Starlinka z innymi przewoźnikami – informuje. Dziś firma nie może jednak udzielić więcej informacji.

– Zainteresowanie przewoźników jest bardzo wysokie. Nasze szerokie doświadczenie w sektorze kolejowym oraz technologia Peplink zmieniają sposób, w jaki działa Internet w ruchu – i branża to widzi. Peplink wciąż jest niszowym, ale prawdziwie niezawodnym rozwiązaniem, co często spotyka się ze zdziwieniem klientów, gdy mają okazję je testować – zapewnia.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5